Školení řidičů je zákonem daná povinnost, kterou musí provádět zaměstnavatelé pro své zaměstnance. Je rozdíl mezi povinným školením řidičů z povolání a školením řidičů referentů, který je dobré znát.
Zaměříme se na školení řidičů referentů, protože s ním se většina firem v praxi setkává nejčastěji.
Zjednodušeně řečeno, do tétoskupinypatří všichnizaměstnanci, kteří v doběpracovníčinnostiřídímotorovévozidlo do 3,5 tuny. Nezáležína tom, jestli se jedná o služebníčisoukromývůz, anina tom, zdazaměstnanecusedázavolantkaždý den čitřebajenjednouzarok. Do skupinypatříizaměstnanci, kteřířídívozidlomimodopravníkomunikace,např. veskladunebouzavřenémareálu.
Řidič z povolání je ten, kterýmářízenívozidlaukotveno v pracovněprávnímvztahu. Tedy ten, u kterého je řízenívozidladruhempráce a je jasnědefinované v pracovnísmlouvě. Řidičem z povolání je takédopravce, kterýprovozujepřepravu pro jiný subjekt a je zároveň řidičem používaného vozidla. Profesní řidiči musí mít k výkonu svého povolání nejen řidičské oprávnění pro příslušnou skupinu, ale musí mít také profesní průkaz. Každý řidič z povolání musí každý rok absolvovat povinné školení profesní způsobilosti. Na rozdíl od školení referentů musí toto školení provádět akreditovaná školicí střediska. Mohou to být i autoškoly. Podmínky pro absolvován školení řidičů profesionálů definuje zákon č.247/2000 Sb. Zákon o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů.
Školenířidičůreferentů je ukotveno v Zákoníkupráce. V § 103 odst. 2 se uvádí, že zaměstnavatel má povinnost „zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatníchpředpisech k zajištěníbezpečnosti a ochranyzdravípřipráci, kterédoplňujíjejichodbornépředpoklady a požadavky pro výkonpráce“. Nenízdeblížespecifikováno, jaktakovéškolenímávypadat. Hovořípouze o tom, žeřidičimajíbýtseznámeni s dopravnímipředpisyzákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a je zcela na zaměstnavateli, jak bude školení řidičů provádět.
Zákoníkpráce se o periodicitětohototypuškolenínevyjadřujepřílišjednoznačně. Je ale možnéčerpatzezákona č. 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalováníodbornézpůsobilosti k řízenímotorovýchvozidel, kterýhovoří o tom, žeřidičimajíabsolvovatškolenípravidelně 1krát ročně. Zaměstnavatelmáprávo určitosobu, kterábudeškolenívykonávat. Vždy by to mělabýtosobaodbornězpůsobilá BOZP (OZO).
Bráno čistě podle právních norem, musel by mít každý, kdo má řízení, byť jako občasnou činnost, v pracovní smlouvě, profesní průkaz, k jehož získání je nutný řidičský průkaz na autobus nebo nákladní vůz. Je ale zavedenou praxí uznávanou i kontrolními orgány, že řidiči jezdící s vozidly do 3,5 tuny jsou považováni za řidiče referenty a může je tak školit osoba odborně způsobilá v BOZP.
Školenířidičůreferentůmůžezaměstnavatelobjednati u externíspecializovanéfirmy. Oblíbenouvariantoujsouonline školenířidičů. Zaměstnanci školeníabsolvujírychle a třebai z pohodlídomova, čímž se šetříčasipeníze.
Jan Jonák
Generální sekretář ČKPB
15. 4. 2015